احکام غیبت
غیبت چیست؟
غیبت آن است که عیب پنهانی کسی را پشت سر او بگویند. (1)
اگر صفت ناروا در شخصی باشد یا کاری انجام داده باشد که گناه است و دیگران از آن بی اطلاع اند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن پشت سر او برای دیگران غیبت است. (2)
احکام غیبت
غیبت هم برای گوینده و هم برای شنونده حرام است. (3)
سؤال:
آیا انتقاد از مسئولین کشور و شهر، غیبت محسوب میشود؟
جواب:
چنانچه هدف کوچک کردن آنها باشد، حرام است. (4)
سؤال:
آیا در مسائل سیاسی و اجتماعی غیبت جایز است؟ ملاک و میزان چیست؟
جواب:
اگر عنوان غیبت داشته باشد، جایز نیست. (5)
سؤال:
آیا غیبت کردن از یک نفر یا دو نفر نامشخص، حرام است؟
جواب:
مانع ندارد. (6)
سؤال:
اگر شخصی قدش کوتاه است و پشت سرش بگویند که قدش کوتاه است، آیا غیبت محسوب میشود؟
جواب:
نسبت به صفات ظاهره که همه از آن آگاهی دارند، اگر قصد هتک و تحقیر نداشته باشد، اشکال ندارد. (7)
سؤال:
آیا غیبت بچه نابالغ ممیز یا غیر ممیز جایز است؟
جواب:
در بچه ممیز جایز نیست. (8)
سؤال:
آیا شوهر میتواند در مقابل دیگران عیوب زنش را بگوید و او را تحقیر کند، اگر چه به شوخی باشد؟
جواب:
غیبت کردن مؤمن و نیز تحقیر مؤمن و کاری که موجب اذیت او میشود، جایز نیست. (9)
سؤال:
آیا گفتگو درباره رسوم، آداب، گفتار، کردار، طرز لباس پوشیدن، شکل ظاهری، ادا در آوردن روستاییها، شهریها و قبائل گوناگون ایران، غیبت محسوب میشود؟
جواب:
اگر به قصد عیب جویی و مسخره کردن نباشد، اشکال ندارد.
سؤال:
آیا بررسی کارهای مسئولی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی در غیاب او از نظر شرع مقدس، غیبت محسوب میشود؟
جواب:
بررسی مسائل اجتماعی و انتقادهای سازنده و مثبت، غیبت محسوب نمیشود. (10)
سؤال:
در بین بعضی از مردم مرسوم است که وقتی میخواهند نشانی شخصی را بدهند، مثلاً میگویند: «همان که قدش کوتاه است» یا «شکمش بزرگ است» و مانند این تعبیرات، اگر آن فرد را بشناسیم و بدانیم که با این حرفها ناراحت میشود، آیا غیبت محسوب میشود؟
جواب:
در صورتی که این صفات در عرف، جنبه مذمت داشته باشد، جایز نیست. (11)
سؤال:
آیا غیبت کردن از مسئول اداره و یا کارمندی که خلاف مرتکب شده، جایز است؟
جواب:
اگر به قصد نهی از منکر باشد و اثر داشته باشد، لازم است. (12)
موارد جواز غیبت
1. غیبت متجاهر به فسق (کسی که علنی و آشکار گناه میکند) ، که در مورد همان گناهش به اتفاق فقها جایز است و اما نسبت به گناهان دیگرش که پنهان است، مورد اختلاف است.
2. موارد تظلّم شخص از کسی که در حق او ظلم کرده، که میتواند ظلم او را بیان کند.
3. موارد مشورت، مانند کسی که میخواهد دخترش را به کسی بدهد، و با شخصی در مورد آن فرد مشورت میکند که آن شخص میتواند عیب پسر را نقل کند.
4. در موارد خیرخواهی و نصیحت، مثل اینکه شخصی با کسی رفیق شود و انسان احتمال دهد که این رفاقت منجر به فساد آن شخص شود. در این صورت، چون رفیق او آدم بدی است، میتوان در مقام نصیحت و خیرخواهی، عیب او را ذکر نمود.
5. کسی که میخواهد به دین ضرر بزند.
6. کسی که میخواهد به خودش ضرری بزند که لازم است او را حفظ نمود.
7. کسانی که نوشتههای مسموم، منحرف کننده و باطل دارند. (13)
توبه از غیبت
پس از واقع شدن غیبت، توبه و پشیمانی از آن واجب است و احتیاط مستحب آن است که از غیبت شده، اگر فسادی بر آن مترتب نگردد، حلالیت بطلبد و یا برای او استغفار کند. (14)
بنابراین، اگر غیبت شونده از دنیا رفته، برای او بسیار استغفار کند و اگر زنده است و انسان بزرگوار و باگذشتی است و گفتن به او عداوت و دشمنی و فتنه ایجاد نمیکند، احتیاط مستحب آن است که از وی حلالیت بطلبد و اگر احتمال میدهد که مراجعه به او سبب عداوت و فتنه میشود، به وی مراجعه نکند و در عوض برای او بسیار استغفار کند.
سؤال:
اگر کسی غیبتی از شخصی کرده، همچنین تهمتی زده یا شنیده، در این موارد باید رضایت فرد غیبت شده و شخص تهمت زده شده را جلب کند یا خیر؟
جواب:
لازم نیست، ولی باید توبه کند. (15)
سؤال:
اگر فردی غیبت فرد دیگر را نموده، آیا باید برای توبه کردن، از طرف مقابل طلب رضایت نماید یا اینکه تنها استغفار کافی است؟ در صورت مانع بودن شرم و حیا، چه باید کرد؟
جواب:
استغفار کافی است. (16)
پاورقــــــــــــــــــــی
1. استفتائات مکارم، ج 1، ص 153، س 552ـ554. 2. استفتائات امام، ج 2، ص 618، س 9. 3. همان. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 252، س 980. 5. همان، س 981. 6. استفتائات امام، ج 2، ص 619. 7. همان، س 11. 8. همان، س 14. 9. احکام روابط زن و شوهر، ص 57. 10. همان، س 557. 11. استفتائات جدید مکارم، ج 1، ص 154، س 556. 12. همان، س 555. 13. منهاج الصالحین، ج 1، م 39 تقلید؛ استفتائات جدید، ص 209. 14. منهاج الصالحین، ج 1، فی التقلید، م 29. 15. استفتائات امام، ج 2، ص 620، س 16؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 252. 16. استفتائات امام، ص 621، س 21؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 982.
احکام عفاف 1. پوشیدن جورابهای بدن نما که با پوشیدن آنها پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم حرام است، هم چنین است پوشیدن لباسهای بدن نما. (1) 2. پوشیدن لباسی که برجستگیهای بدن را به گونهای ظاهر میسازد که موجب سوق دادن زن به گناه و جلب نظر نامحرم است، جایز نیست. (2) 3. بیرون گذاشتن مقداری از موها به هر انگیزهای که باشد حرام و ناپسند است. نمایان گذاشتن روی پا و کف پا ناپسند و حرام است. (3) 4. سخن گفتن زن با نامحرم و یا شنواندن صدایش به نامحرم اگر به کیفیتی باشد که تهییج کننده و یا خوف فتنه باشد حرام است. (4) 5. حضور مرد و زن نامحرم در جای خلوت جایز نیست و احتیاط در نماز نخواندن در آنجا است، لکن اگر خواند نمازش باطل نیست. (5) 6. مکروه است اختلاط زن و مرد نامحرم مگر برای افراد از کار افتاده. (6) 7. اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتی باشند و کسی در آن جا نباشد و دیگری هم نتواند وارد شود، چنان که بترسند که به حرام بیفتند، باید از آنجا بیرون بروند و ماندن آنها در آن مکان حرام است. (7) 8. هر کسی که نگاه کردن به او جایز نیست، تماس بدنی با او نیز جایز نیست. هر گونه لمس کردن بدن با هر عضوی باشد، حرام است و باید از آن اجتناب کرد، مگر از روی لباس، بدون قصد لذت و ریبه. (8) 9. دست دادن به نامحرم جایز نیست ولو بدون قصد لذت باشد. (9) 10. نگاه کردن بر دستها تا آرنج، مقداری از موی سر، پا تا زانو، زیر چانه و گردن پیرزنهای نامحرم اشکال ندارد. (10) 11. نگاه کردن آقایان به آلبوم عکسهای خانوادگی که در آن عکس زنان فامیل بدون حجاب قرار دارد جایز نیست. (11) 12. زنها میتوانند به عکس مردان نگاه کنند مشروط بر آنکه قصد لذت نباشد؛ خواه مرد را بشناسند یا نشناسند؛ خواه مرد محرم باشد یا نامحرم. خرید و فروش و نگهداری عکسهای مبتذل حرام است و باید آنها را از بین برد. (12) 13. مرد میتواند به عکس نامحرمی که حجاب خود را کاملاً رعایت کرده نگاه کند مشروط به آنکه قصد لذت نباشد. 14. نگاه کردن به هر چیز یا هر کس به قصد لذت یا با خوف فساد، حرام است (به استثنای همسر) خواه نگاه به زن باشد یا به مرد، به حیوان باشد یا جماد، به عکس باشد یا فیلم، مجسمه باشد یا هر چیز دیگر. (13) 15. نامحرم به هر منظور که زینت کرده باشد، نگاه کردن به او جایز نیست. نگاه کردن به نامحرم به قصد لذت حرام است، اگر چه به وجه و کفین یا حجم بدن او باشد. (14) 16. اگر خانم مسلمان کاملاً حجاب خود را رعایت کرده باشد نگاه کردن به وجه و کفین او برای مرد با شرایط ذیل اشکال ندارد: 1. وجه و کفین زینت نشده باشد. 2. نگاه به قصد لذت نباشد. (15) 17. صحبت کردن با هر کس از روی شهوت جایز نیست، مگر با همسر. (16) 18. خانمها میتوانند با نامحرم صحبت نمایند مشروط به آنکه به قصد لذت و ریبه نباشد و صدای خود را ترقیق و نازک نکنند و خوف افتنان نباشد. (17) 19. مردها میتوانند با نامحرم با شرایط ذیل صحبت نمایند: 1. به قصد لذت نباشد. 2. با این صحبت به گناه آلوده نشود. (18) 20. صحبت کردن با نامحرم به غیر ضرورت مکروه است، خصوصا اگر مخاطب جوان باشد. (19) 21. کسی که به واسطه نداشتن زن به حرام میافتد واجب است، زن بگیرد. (20) 22. مستحب است همسری را برای زندگی انتخاب نمود که باکره و پاکدامن و نجیب باشد. (21) 23. مستحب است در شوهر دادن دختری که بالغه است؛ یعنی مکلف شده، عجله کنند. (22) 24. مستحب است کسی که قدرت بر ازدواج ندارد روزه بگیرد. (23) سؤال: استفاده از فیلمهای مستهجن چگونه است؟ جواب: استفاده از فیلمهای فوق که به منظور انحراف مردم تدارک دیده شده جایز نیست. (24) سؤال: دختر و پسرهای امروزه که در دانشگاهها و مؤسسات با هم معاشر هستند آیا اجازه میفرمایید برای محرمیت بدون اذن ولی صیغه جاری گردد یا خیر؟ جواب: اذن پدر را شرط میدانم. (25) پاورقــــــــــــــــــــی
1. احکام بانوان، محمد وحیدی، ص124، با اقتباس از عروة الوثقی، ج1، ص550. 2. احکام خانواده، عبدالرحیم موگهی، ص285. 3. همان. 4. تحریرالوسیله، ج2، م29 نکاح. 5. توضیح المسائل مراجع، ج1، م889. 6. عروة الوثقی، ج2، ص805، م49. 7. توضیح المسائل، امام خمینی، م2445؛ توضیح المسائل، فاضل لنکرانی، م25111؛ استفتائات، آیة اللّه خامنهای، ج1، س1095، ص342. 8. عروة الوثقی، ج2، فصل نکاح، م47؛ تحریرالوسیله، نکاح، ج2، م20؛ توضیح المسائل آیت اللّه بهجت با استفاده از مسئله 1934؛ استفتائات آیت اللّه خامنهای، ج1، ص89، س252 و 221. 9. تحریر الوسیله، ج2، ص221؛ عروة الوثقی، ج2، م47 نکاح. 10. عروة الوثقی، م35 نکاح. 11. توضیح المسائل، م2453. 12. احکام روابط زن و شوهر، ص57، مسعود معصومی. 13. توضیح المسائل، مسائل متفرقه. 14. عروة الوثقی، نکاح، م31. 15. عروة الوثقی، ج1، م39؛ تحریر الوسیله، ج2، م18 نکاح. 16. تحریر الوسیله، ج2، م29؛ عروة الوثقی، ج2، ص39. 17. عروة الوثقی، ج2، م39؛ تحریر الوسیله، نکاح، م29. 18. عروة الوثقی، ج2، م39؛ تحریر الوسیله، م29. 19. عروة الوثقی، نکاح، م39؛ تحریر الوسیله، نکاح، م29. 20. توضیح المسائل، م2450. 21. عروة الوثقی، ج2، ص799. 22. عروة الوثقی، نکاح، م14؛ توضیح المسائل مراجع، م2459. 23. عروة الوثقی، ج2، ص801، م22. 24. جامع المسائل، فاضل لنکرانی، ج1، ص485، ص1729. 25. توضیح المسائل مراجع، ج2، ص676، س94.
اینترنت ملی
فیسبوک سیاه، دام جدید هکرها
شهادت علی اصغر حسین(علیه السلام)
سیر نمایشگاهی حجاب
تجربه ای زیبا با وبگردی در وبلاگستان امام صادق(ع)
شمر امروز
من یک بسیجیم
سیر نمایشگاهی ما می توانیم-1
سیر نمایشگاهی ما می توانیم-1(سری دوم)
سیر نمایشگاهی حجاب در بیانات مقام معظم رهبری
سیر نمایشگاهی بیانات رهبری در رایطه با حجاب
به عمل کار برآید به اشک ریختن نیست
حماسه «نهم دی ماه» در کلام حضرت آیتالله خامنهای
اعجاز قرآن ، قسم به انجیر و زیتون ...
دیدار اعضای مجمع خیرین سلامت کشور با رهبر انقلاب
مجموعه چندرسانهای: «بیخواص»
بازدید دیروز : 13
کل بازدید : 665616
کل یاداشته ها : 462