علت آهسته خواندن نماز ظهر وعصر
بسیاری از دستوراتخداوندو فرستادگان ایشان، تنها بدین دلیل می باشند که میزانفرمانبرداری بندگان، با آن سنجیده شود و این خود به تنهایی، دلیل مناسبی بوده ونیاز به وجود دلیل دیگری در لزوم اجرای این دستورات نیست. به عنوان نمونه، وقتیطالوت، هنگام رفتن به جنگ، به سپاهیان خود عرضه داشت که خداوندمی خواهد شما را با نهر آبی امتحان نماید و هر که بیش از یک کف دست، از آب آن نهربنوشد، نباید در سپاه من باشد، نباید لزوما به دنبال دلیل صدور چنین فرمانی از جانب خداوندرفت، چون شناسایی فرمانبرداران از نافرمانان، خود دلیلی کافی و قانع کننده برای اینامر می باشد. البته این بدان معنی نیست که برای دستورات خداوند، هیچ دلیل دیگری غیراز آزمایش بندگان وجود ندارد، بلکه بسیاری از این فرامین، دارای فوائد ارزشمنددیگری نیز می باشند که در رشد و تعالی جامعه بشری نقش مهمی ایفا می نمایند و آنچهبیان شد، تنها برای تأکید این مطلب بوده که اگر به ظاهر هم، دلیلی برای دستوری ازدستورات خداوند نیافتیم، نباید نسبت به آن بی اهمیت باشیم، هرچند، جستجو در اینزمینه و پی بردن به برخی دلایل عبادات نیز امری پسندیده بوده و منافاتی با تسلیمکامل در مقابلاوامر الاهیندارد.
علت آهسته خواندن نماز ظهر وعصر
بسیاری از دستوراتخداوندو فرستادگان ایشان، تنها بدین دلیل می باشند که میزانفرمانبرداری بندگان، با آن سنجیده شود و این خود به تنهایی، دلیل مناسبی بوده ونیاز به وجود دلیل دیگری در لزوم اجرای این دستورات نیست. به عنوان نمونه، وقتیطالوت، هنگام رفتن به جنگ، به سپاهیان خود عرضه داشت که خداوندمی خواهد شما را با نهر آبی امتحان نماید و هر که بیش از یک کف دست، از آب آن نهربنوشد، نباید در سپاه من باشد، نباید لزوما به دنبال دلیل صدور چنین فرمانی از جانب خداوندرفت، چون شناسایی فرمانبرداران از نافرمانان، خود دلیلی کافی و قانع کننده برای اینامر می باشد. البته این بدان معنی نیست که برای دستورات خداوند، هیچ دلیل دیگری غیراز آزمایش بندگان وجود ندارد، بلکه بسیاری از این فرامین، دارای فوائد ارزشمنددیگری نیز می باشند که در رشد و تعالی جامعه بشری نقش مهمی ایفا می نمایند و آنچهبیان شد، تنها برای تأکید این مطلب بوده که اگر به ظاهر هم، دلیلی برای دستوری ازدستورات خداوند نیافتیم، نباید نسبت به آن بی اهمیت باشیم، هرچند، جستجو در اینزمینه و پی بردن به برخی دلایل عبادات نیز امری پسندیده بوده و منافاتی با تسلیمکامل در مقابلاوامر الاهیندارد.
بعد از ذکر مقدمه فوق، در اینجا علیرغم وجود دلایل متعدد برای آهسته خواندننماز ظهروعصر، به سه دلیل بسنده می کنیم.← آهسته خواندننماز در روایات
در زمینه? آهسته خواندنقرائت در نمازظهر و عصر و بلند خواندن آن درنماز صبحومغربوعشاء، روایتی وجود دارد که متن کامل آن را به استحضار میرسانیم:فضل بن شاذانازامام رضا)علیه السلام) نقل می نماید که ایشان در بیان دلیل بلندخواندن قرائت در برخی نمازها و کوتاه خواندن آن در برخی دیگر، فرمودند: نمازهایی کهبلند خوانده می شود، هنگامی است که هوا تاریک می باشد، بنابر این، لازم است که صدارا در نماز بلند نمود، تا هر شخصی که از آن حوالی عبور می نماید، متوجه برقرارینماز جماعتگردد و اگر می خواهد با آنها نماز بخواند، به ایشانبپیوندد، چون بدینوسیله، حتی اگر به دلیل تاریکی،نمازگزارانرا مشاهده ننماید، با شنیدن صدای آنها به برقرارینماز جماعت پی خواهد برد و در نمازهایی که بلند خوانده نمی شود، به دلیل روشناییروز، این ضرورت وجود نداشته و بدون این که صدایی شنیده شود، می توان محل برقرارینماز را پیدا نمود
شاید بادقت در این روایت، پرسش های دیگری مطرح شود که با در نظر گرفتن وضعیت کنونی، که باوجود نعمت برق، شب و روز، تفاوت چندانی در روشنایی ندارند، دیگر نباید به بلند یاکوتاه بودن صدایمان در نمازهای مختلف، اهمیت چندانی بدهیم، یا این که، ظاهر اینروایت در نماز جماعت است و می توان درنماز فرادیکه ارتباط با دیگران ندارد، حتینماز مغرب و عشارا کوتاه خواند و یا این که در روز نیز که هواروشن است، باید برای راهنمایی نابینایان، نماز ظهر و عصر را بلند بخوانیمو...در پاسخ باید گفت که چنین تفکیکی، باید همانند سابق ادامه یابد، چون اولا،ما مطمئن نیستیم که دلیل ارائه شده در روایت، دلیل منحصر به فرد چنین تفکیکی است کهبا از بین رفتن این دلیل، مدلول آن نیز از بین خواهد رفت، بلکه ممکن است دلایلدیگری نیز در این مورد وجود داشته باشد که ما از آنها اطلاعی نداشته باشیم[3]، و ثانیا، در برخی مناطق و بعضیاوقات، هنوز نیز می توان همین استفاده را ازبلند خواندن نمازنمود. بنابر این سزاوار است؛ همان گونه که درابتدای پاسخ بیان شد، جهت فرمانبرداری از دستورات خداوند و عمل بهسنت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)، همواره این شیوه را حفظنماییم.روایات دیگری نیز وجود دارد که دلایل دیگری را در این زمینه ارائه مینماید، از جمله اینکه هنگام معراجپیامبر(صلی الله علیه وآله)، فرشتگان در برخی نمازها به ایشاناقتدا نمودند و خداوند برای این که برتری این نمازها را بر نمازهای دیگر اعلامنماید، دستور فرمود که این نمازها را بلند بخوانند
← تسلیم در مقابل اوامرالاهی
در نهایت، مجددا تأکید می نماییم که دلیل اصلی چنین اموری،تسلیم در مقابل اوامر الاهی می باشد و گرنه می توان در مورد وظایف اسلامی، این گونهپرسش ها را فراوان مطرح نمود، مثلا چرا در تمام نمازهاقرائت سور? حمددر ابتدا لازم است، اما اختیار سوره بعد از حمدبا خودنمازگزاراست؟، چرا در نماز نباید روی خود را برگردانیم؟، چرامأمومان در نماز جماعت، حمد و سوره را نخوانده و باقی موارد را می خوانند؟و....← پیروی از سنت پیامبر
دلیل اصلی دراین گونه امور (در صورتی که درقرآنبهآن تصریح نشده باشد( سنتپیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است، چون افعال آن حضرت بدینکیفیت بوده و خداوند نیز ایشان را به عنوان اسوه و راهنمای ما قرار داده وپیامبرفرمود: همان گونه که من نماز میگزارم، نماز بخوانید، از این رو ما نیز باید همانند ایشان رفتارنماییم و مثل ایشان نماز بخوانیم.
اینترنت ملی
فیسبوک سیاه، دام جدید هکرها
شهادت علی اصغر حسین(علیه السلام)
سیر نمایشگاهی حجاب
تجربه ای زیبا با وبگردی در وبلاگستان امام صادق(ع)
شمر امروز
من یک بسیجیم
سیر نمایشگاهی ما می توانیم-1
سیر نمایشگاهی ما می توانیم-1(سری دوم)
سیر نمایشگاهی حجاب در بیانات مقام معظم رهبری
سیر نمایشگاهی بیانات رهبری در رایطه با حجاب
به عمل کار برآید به اشک ریختن نیست
حماسه «نهم دی ماه» در کلام حضرت آیتالله خامنهای
اعجاز قرآن ، قسم به انجیر و زیتون ...
دیدار اعضای مجمع خیرین سلامت کشور با رهبر انقلاب
مجموعه چندرسانهای: «بیخواص»
بازدید دیروز : 508
کل بازدید : 665941
کل یاداشته ها : 462